דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב- כיצד לבחור טיפול ? 

מאת    [ 30/09/2009 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 2853 פעמים ]

במבט ראשוני נראית השאלה שלא במקומה- טיפול טוב פשוט צריך לפתור את הכאב .האמנם ?

הרי ברור לכל כי אם אקבל מורפיום (סם נגד כאב ,חזק ביותר ), גם אז לא נרגיש כאב אולם האם זה טיפול - ואם כן מה לגבי מס'ג - מה לגבי גלי חשמל?

ברוב המקרים נדאג לטפל בבעיות גב רק כאשר הן מופיעות ,דהיינו , אנו מחפשים פתרונות שיקומיים כמעט תמיד לפני פתרונות מניעתיים .

מגוון הפתרונות המוצע כיום רב כמספר דפי הפרסום בעיתונות . לגבי רבים מאיתנו מצב זה יוצר בלבלו ותחושת ייאוש לגבי הטיפול הנכון .

מטרת מאמר זה לתת מספר קווי מחשבה פשוטים היכולים לסייע לכל אדם לקבל החלטה מושכלת ויעילה לגבי האפשרויות העומדות בפניו .

אין בכוונת מאמר זה להמליץ על טיפול זה או אחר - התשובות של כל אדם כלפי עצמו, בתגובה למאמר זה - הן התשובה הנכונה .

1. האם הטיפול שיקומי או גם מניעתי ? לרוב בעיות הגב המבניות ( ז"א אלו שלא נגרמו עקב תאונה למשל ) יש נטייה להפוך לכרוניות - הן יחזרו וילוו אותנו לאורך חיינו . אין שום מקריות בעובדה שהגב נתפס ביום בהיר אחד ואם לא נברר לעומק את הסיבה ,סביר שההתקף יחזור . לכן חשוב מאד לברר האם לפתרון המוצע יש מרכיב מניעתי ולכמה זמן - אין תעודת ביטוח נגד כאב גב אך יש הבדל בין טיפול ע"י תרופה הנוגדת דלקת לאורך מספר ימים ושינוי הרגלי תנועה שילוו אותנו עשרות שנים .

2. מידת הזמן הנדרש . טיפול שידרוש השקעת זמן שתתנגש באופן ברור בניהול חיינו האחרים - משפחה , עבודה וכ"ו , נמצא את עצמנו מוותרים עליו או יוצרים קונפליקט פנימי מתמשך . לדוגמא- מדיטציה עמוקה ותרגול דמיון מודרך הינם , לדעתי , כלים רבי עוצמה בריפוי אולם שניהם דורשים זמן רב יחסית להשגת תוצאות אפקטיביות . יחד עם זאת ראוי לזכור כי אין שום טיפול טוב שאינו דורש השקעה מסוימת.

3. מידת העצמאות . עד כמה נותנים לי כלי טיפול שאינם תלותייים - לדוגמא- מכשיר המחולל נפלאות לגב תחתון אך אינו ניתן לניוד ממקום למקום , מסג'יסט נפלא שרק הוא פותח לי את הקשרים בגוף , תרופה המחסלת כאבי גב בלילה אחד . בכל אלו ישנה תלות רבה המתגלה כאשר אני חורג מאורח חיי הרגיל ועדיין רוצה להרגיש טוב.

4. מידת הזמינות טיפול שהינו זמין יותר מאפשר חופש תנועה וניהול חיים חופשיים יותר.מצד שני - טיפול טוב מבחינת התוצאות המחייב אותי לשהות במקום מסוים -למשל, הידרותרפיה יוצר בעיה אם יום אחד ארצה לעבור למקום אחר.

5. עד כמה כיף לי לטפל ? בראשונה נראית השאלה חסרת חשיבות אולם טיפול שאינו נעים לא יוכל להפוך לחלק מאורח חיי לתמיד . זכרו- השאלה הגדולה היא לא רק לפתור בעייה רגעית אלא מה יקרה בהמשך ? מעבר לכך - בהקשר לקשר שבין גוף ונפש- אם אני מרגיש טוב נעים וכייפי- התוצאות הגופניות יהיו שונות בתכלית לאותו טיפול בדיוק .

6. מה הזמן הנדרש להשגת תוצאות ? רוב הטיפולים המגיעים לתוצאות מהירות גם "נופלים " מהר .מנגד - טיפול המבטיח לי תוצאות רק לאחר שנה עבודה תמאים לאנשים המוכנים לתת את הזמן הזה .

7. מידת החודרנות. כל טיפול "מתערב " בחיינו . טיפולים מסוימים כתרופות וניתוחים ,נכנסים ממש לגופנו . טיפולים כאלו יכולים להגיע לתוצאות חזקות ומהירות אולם ככלל, עדיף להתחיל לטפל בבעיה מהטיפולים החודרניים פחות . ראוי לזכור כי כל מטפל רואה את הפתרון דרך הטכניקה בה הוא מיומן - רופא כירורג יראה את הפתרון דרך סכין המנתחים יותר מאשר במס'ג !

8. יחסי הגומלין הגופניים שיטות טיפול רבות מתייחסות לכאב ספציפי ואפילו אם הן פותרות אותו , הן יוצרות בעייה במקום אחר . לדוגמא- לפני מספר שנים הגיע לטיפולי אדם שעבר תאונה קשה של רסוק אגן הירכיים . הטיפול שקיבל כלל ניתוח מורכב ופזיותרפיה ממושכת . כאשר הגיע אלי הוא כמעט ולא סבל כאבים באגן וברגל אולם התלונן על כך שתרגילי הפזיוטרפיה שעבר גרמו להופעת כאבי גב עזים בגב התחתון - כאבים מהם לא סבל מעולם לפני התאונה .

9. מידת הסבלנות .זו אינה שאלה אלא יותר הערה - כאשר יש לנו בעיה גופנית הגורמת כאב באופן טבעי אנו רוצים רק שהכאב יעלם מהר .כאשר הבעייה נמשכת ועברנו כמה שיטות טיפול שלא הצליחו אנו כבר קצרי רוח ולעיתים נוטים ללכת לטיפול הקיצוני ביותר שיש או לחילופין- לוותר ולשקוע בחיים מלאי כאב .

מניסיוני, הסבלנות משתלמת- אנשים שהיתה להם הסבלנות לשוב ולחפש ולעיתים לנסות מטפלים אחרים באותו תחום שאולי כן יעזרו - הגיעו לפתרון יסודי ומתמשך גם במקרים קשים מאד !

ה"אקדמיה העיתונאית " כגורם מטעה . חדשות לבקרים מפורסמת כתבה שאינה בעלת תיוג פרסומי אך עדיין מהווה כתבה מטעה ומכשילה בתפיסתנו את אפשרות הפתרון הנכון !

כל מידע שאנו חשופים אליו,גם אם אינו מוחשב על ידינו כ"רציני " יש לו משקל קטן כחלק משטיפת מוח מתמשכת. עצם החשיפה לכותרת המטפטפת במשך זמן רב יוצר השפעה . רבות מהכתבות הנ"ל אינן מזכירות את ה"אותיות הקטנות " של המחקר - חישובי סטטיסטיקה שנלקחו בחשבון , גורמים משתנים שונים ועוד שלעיתים יוצרים סימני שאלה רבים לצד המסקנות

 לדוגמא : כתבה המודיעה בצורה נחרצת וברורה כי "מחקר גילה כי עליו לשבת עם זוית הטייה של 124 מעלות במשענת על מנת למנוע כאבי גב " . זוהי פשטנות  , שתעלה בבריאותנו להתיחס למידע כזה יותר מאשר סימן שאלה !

לסיכום ,

העלתי במאמר זה שאלות הנותנות כמה כלים בסיסיים למציאת טיפול טוב יותר ברמה אישית לנושא כאבי הגב . בתחום התנועה הבריאותית ,בו אני מטפל , תמיד אעדיף ליצור אצל מטופלי מודעות גופנית גבוהה יותר שהיא המקבילה הפיזית למתן שאלות אישית . תלמידי הופכים למורים של עצמם מבחינת חיפוש התרגיל הנכון עבורם .

כיוון שלאורך שנים אני עובד עם אוכלוסיות מגוונות ורבות והמשותף לכולם היה הרגשת הבלבול והתסכול הנוגעות לבעיותיהם , אני מקווה שמאמר זה ישפר את איכות חייהם .

טיפול טוב הוא טיפול מניעתי ולא רק שיקומי , זמין במהלך חיינו , אינו חודרני ככל הניתן , מהנה במידת האפשר ומתייחס לכלל מצבי הגופני והנפשי (איכות חיי )

ארז אלון
מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ .
בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה .
עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות (פרטי וקבוצתי
).
מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה
http://www.erezalon.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב